Vanliga frågor

1

1.

Jag har fastpris och har fått en tickfaktura?

De flesta av Synas tjänster ingår normalt i våra fastpriser men inte alla – se mer under frågan ”Vad är tick”. Om Tickpotten är för liten för att täcka ditt användande av vissa tjänster fylls den automatiskt på med f.n. 200 tick (kr) och du får en faktura på motsvarande belopp. Ofta beror detta på att ett av dina bevakningsobjekt genererat en rapport till dig där Syna skickat en kopia till omfrågad (t ex rapport om ny betalningsanmärkning på en Enskild firma eller ett Handels- eller Kommanditbolag). Eller att du har vår tjänst Kreditarkivet där kostnaden för löpande distribution av CD-skiva/USB debiteras mot Tickpotten. Vill du att storleken på den automatiska påfyllningen ska vara högre kontakta oss.

2

2.

Var ser jag vilka användare som finns på vårt konto och vem/vilka som är administratörer?

För att få veta vilka användare som finns upplagda behöver du vända dig till administratören på ert konto – bara administratörerna kan se alla användare. Vem/vilka som är administratörer ser du (inloggad) under användaruppgifter/översikt. Är du administratör ser du (inloggad) alla upplagda användare under användaruppgifter/användaröversikt.

3

3.

Hur och varför använder Syna cookies?

Cookies på Syna

En cookie är en liten datafil som lagras i din dator. Syna använder cookies för att underlätta användningen av våra tjänster och så vi kan lära oss om användandet av tjänsterna och förbättra dem.

Cookies används för att:

  • Mäta hur många personer som använder tjänsten så att vi kan göra den enklare och snabbare.
  • Tillfälligt komma ihåg att du har angett användarnamn och lösenord när du loggade in så att du inte behöver upprepa detta för varje sida du besöker på Syna.se.
  • Lagra din status som betrodd användare så du slipper ange SMS-kod varje gång du loggar på (Om du har Tvåstegsidentifiering aktiverad)

Mer information om cookies

Vill du veta mer om cookies och vad lagen säger om dem kan du läsa mer på Kommunikations­myndigheten PTS hemsida under rubriken “Frågor och svar om kakor för användare” (extern länk).

Samtycke till användandet av cookies

Genom besök på syna.se samtycker du till användningen av cookies på webbplatsen.

Ta bort cookies

Instruktioner för att rensa cookies i din webbläsare finns bland annat på Googles hjälpsidor (extern länk). Här finns steg för steg-guider för de vanligaste webbläsarna på marknaden. Har din webbläsare stöd för ett så kallat ”inkognitoläge” kan du aktivera det för att automatiskt radera alla cookies varje gång du stänger din webbläsare.

Kontakta oss

Om du har några frågor om vår hantering av cookies och personuppgifter är du alltid välkommen att kontakta oss.

4

4.

Vi skulle vilja lägga till eller ta bort användare från vårt konto. Hur går vi tillväga?

Vänd dig till personen på ditt företag som är administratör för ert konto hos Syna – hen kan t ex lägga upp nya användare. Vem/vilka som är administratörer ser du (inloggad) under användaruppgifter/översikt. I Syna Fastpris ingår obegränsat med användare, och i Syna Easy kan beställaren först behöva göra ett tillägg för fler användare i abonnemanget. Du kan också vända dig till Syna support på support@syna.se för hjälp. Om Syna support ska hjälpa dig får du dock räkna med att det kan ta några dagar p g a att Syna behöver kontakta administratören för verifieringen.

5

5.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter. Hur gör jag?

Du ska i första hand vända dig till administratören på ert konto som kan återställa ditt konto direkt. Vet du inte vem som är administratör kan du vända dig till en kollega med inloggning till Syna som kan logga in och se vem/vilka det är – under användaruppgifter/översikt. Du kan också vända dig till Syna support på support@syna.se för hjälp. Om Syna support ska hjälpa dig får du dock räkna med att det kan ta några dagar p g a att Syna behöver kontakta administratören för verifieringen.

6

6.

Hur fungerar Synas kreditklassning?

Synas kreditklassning talar om hur stor risken är att ett företag kommer på obestånd inom 12 månader. Företagen är grupperade i olika klasser, från 1 som är sämst upp till bästa klassningen 5, beroende på risk samt med en siffra som representerar riskprocenten. Riskprocenten är verklig i den betydelsen att den talar om hur många företag som kommer på obestånd inom 12 månader. Detta betyder t.ex. att om du tar 1000 stycken slumpvis utvalda företag med en riskprocent på 0,5 så kommer 5 stycken på obestånd inom 12 månader.

Synas kreditklassning är resultatet av många års idogt arbete och har tagits fram i samarbete med statistiker vid Lunds Universitet och är idag klassat av många kunder som marknadens bästa.

Läs mer om Synas kreditklassning här…

You can read more about Syna’s credit ranking here…

7

7.

Jag vill ta del av ett aktiebolags bokslut. Hur gör jag?

För att använda våra tjänster behöver du ett abonnemang. Alla företag kan bli kunder och starta ett abonnemang.

När du är kund hos Syna kan du enkelt söka efter företaget du är intresserad av och sedan med få knapptryckningar hämta hem företagets bokslut antingen som en pdf eller som ett excellark.

8

8.

Hur fungerar Synas bevakningstjänst?

Som kund hos Syna har du möjlighet att bevaka dina kunder eller leverantörer för att se om det sker några förändringar i företaget. Du får dagligen mejl där du bland annat kan följa information om betalningsanmärkningar, konkurs, namnbyten, inkomna bokslut och styrelseförändringar. Du kan också skapa en gemensam mapp för dig och dina kollegor som ni alla kommer åt med era egna inloggningsuppgifter.

9

9.

Vad är tick?

Tick är Synas valuta och ett tick motsvarar en krona. Många av Synas produkter debiteras löpande mot en förskottsbetald pott (Tickpott). Detta för att undvika frekvent fakturering av mindre belopp. Minsta förskottsbetalning är 500 kr (500 Tick). Tickpotten är relevant även för dig med fastprisavtal då t ex kostnaden för Omfrågadkopia eller Betalningspåminnelsetjänsten debiteras utanför fastpriset.

Du kan se ditt ticksaldo i huvudmenyn där du även kan köpa fler tick. Under samma flik kan du även se dina senaste aktiviteter (”aktivitetslogg”) och följa vad du har använt dina tick till. Skulle du inte använda dina tick under ett år följer de med in i nästa år. Med andra ord så förlorar du aldrig några tick så länge du har ett abonnemang hos Syna.

10

10.

Vem kan använda Synas tjänster?

För att använda våra tjänster behöver du ett abonnemang. Alla företag kan bli kunder och starta ett abonnemang.

Vi erbjuder alltid våra kunder ett fast pris. Det gör det enklare för våra kunder att budgetera och hjälper dem att göra precis så noggranna kontroller som de behöver utan att behöva fundera på rörliga kostnader. Vårt fastpris gäller dessutom för hela företaget utan begränsningar av antalet användare.

11

11.

Vad är en kreditupplysning?

Vad är en kreditupplysning?

Tittar vi i Kreditupplysningslagen står det att;

varje uppgift, råd eller omdöme som lämnas om ett företag eller en person för att man ska kunna bedöma hens kreditvärdighet – är en kreditupplysning.

Vad ska man ha en kreditupplysning till?

Du ska använda Synas kreditupplysningar för att våga säga ja till fler affärer.

Vad är en betalningsanmärkning?

Ordet finns inte definierat i någon lag. Vem som helst kan alltså ha sin egen uppfattning om vad ordet betyder. Det är vanligt att olika människor har olika uppfattningar i den här frågan.

I Synas värld är det en uppgift om att någon inte har skött en betalning så som hen lovade vid beställning av varan eller tjänsten (försummat att betala enligt överenskommelse). Antingen har personen inte betalt i rätt tid, eller inte alls. Oavsett vilket så är det en betalningsanmärkning.

Betalningsanmärkningen uppstår en minut över 12 på natten på förfallodagen – om räkningen inte är betald. Lag och praktiska förutsättningar sätter sedan vissa begränsningar på vilka betalningsanmärkningar kreditupplysningsföretagen får/kan redovisa. T.ex. när det gäller personer så får vi inte använda uppgifter om betalningsanmärkningar som inte har gått till utslag hos Kronofogdemyndigheten.

Varför är våra kreditupplysningar bättre?

Den svenska offentlighetsprincipen ger oss tillgång till information som företag i andra länder bara kan drömma om. Det gör att vi har mycket bättre underlag för våra bedömningar.

AB Syna har bedrivit kreditupplysningsverksamhet i snart 70 år. Under den tiden har vi samlat på oss mycket erfarenhet. Vi har lärt oss att snabbt anpassa oss till stora omvärldsförändringar betr. tekniska, rättsliga och ekonomiska förutsättningar för verksamheten.

Vi på Syna har dessutom bedrivit vår verksamhet med samma familj som ägare och ledning i över 70 år. Vi har inga ägare utanför bolaget som försöker påverka vår verksamhet. Vi lägger all vår tid och alla våra resurser på vår kärnverksamhet, att utföra marknadens bästa kreditupplysningar.

Lagreglering av kreditupplysning.

Kreditupplysningslagen reglerar en stor del av vår verksamhet på ett rimligt sätt. Där görs en avvägning mellan kreditgivarens och kreditsökandens intressen, som nu har fungerat väl i mer än 40 år.

De flesta av reglerna i lagen berör bara kreditupplysningsföretagen. Några få berör även våra kunder.

  • Du kan aldrig ta en upplysning på en människa utan att Syna skickar en kopia – med uppgift om vem som beställt den.
  • Betr. vissa människor – privatpersoner d.v.s. inte företagare – får du inte ta en upplysning av nyfikenhet. Du måste ha ett legitimt skäl. T.ex. att du ska ge en kredit till hen.
12

12.

Omfrågadkopia via Kivra?

Nu kan de privatpersoner du gör en kreditupplysning på få sin omfrågadkopia från Syna digitalt. Vi samarbetar med Kivra där alla enkelt och kostnadsfritt kan ha en digital brevlåda.

Om de redan använder Kivra så kommer de automatiskt få omfrågadkopiorna från oss dit istället för hem i brevlådan. De vanliga breven, som Syna skickar till er som kunder, kommer vi dock att fortsätta skicka med posten.

Om du vill tipsa någon om Kivra kan de anmäla sig på Kivras hemsida.

De kan även kontakta Kivra så får de hjälp.

Har du fler funderingar om Kivra så kan du läsa deras svar på vanliga frågor här!

 

13

13.

Varför har jag fått hem en kopia?

När en kreditupplysning på dig har beställts är vi skyldiga att informera den omfrågade genom att skicka en kopia. På kopian kan du se vem som har beställt kreditupplysningen och vilka uppgifter som har lämnats ut.

14

14.

Jag har betalat min försenade räkning, men betalningsanmärkningen finns kvar hos er. Varför?

Att det finns betalningsanmärkningar svarar inte på frågan om en räkning eller faktura är betald eller inte. Den berättar att den inte blev betald i rätt tid eller i enlighet med överenskommelsen. Därför finns betalningsanmärkningar kvar även efter det att en skuld är betald.

15

15.

Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

För privatpersoner finns informationen om en betalningsanmärkning kvar i tre år från den dag den har registrerats.

För företag finns informationen om en betalningsanmärkning kvar i 3 år plus innevarande år.

16

16.

Vad är en betalningsanmärkning?

En betalningsanmärkning är ett resultat av att en person har misskött sina betalningar och har en skuld eller betalningar som inte betalats i tid. Underlaget till en betalningsanmärkning är hämtat från bland annat Skatteverket, Kronofogden samt tingsrätterna.

En betalningsanmärkning kan innebära att man inte får ta lån, skaffa lägenhet eller betala på avbetalning.