Bristfälliga kontrollfunktioner hos banker vid bedrägerier

Varje år luras svenskar, särskilt äldre, på hundratals miljoner av skrupelfria telefonbedragare. Och det med hjälp av bankernas bristfälliga kontrollfunktioner. Nu har Svenska Bankföreningen föreslagit gemensamma säkerhetsåtgärder.

En av den organiserade brottslighetens största och mest lönsamma inkomstkällor är bedrägerier. Enligt polisen uppgick brottsvinsterna förra året till 7,5 miljarder kronor. En ökning med 22 procent jämfört med 2022.

Antalet anmälningar ökade också med 22 procent från 195 000 till 238 000. Vanligast formen av bedrägerier är investeringsbedrägerier följt av telefonbedrägerier, med brottsvinster på över 700 miljoner kronor.

En central roll i sammanhanget spelar bankerna på vars plattformar telefonbedrägerierna sker. Bankerna påtalar ofta att man gör det lagen kräver, men av polisen pekas de ut som möjliggörare och potentiella medbrottslingar.

Efter påtryckningar från regeringen har Svenska Bankföreningen lovat att man ska ”vässa arbetet” för att göra det svårare för bedragarna att agera. Bankerna vill bland annat fördröja transaktioner för att göra det svårare att lura exempelvis privatpersoner.

Man föreslår även en effektivare tillämpning av dispositionsförbudet, så att de kriminella inte hinner föra undan pengarna när brott upptäcks.

Läs mer hos Svenska Bankföreningen

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se