Det gäller för momsavdrag vid kundförluster

Många känner inte till reglerna om avdrag för kundförluster visar Skatteverkets granskning av momsdeklarationer. Det är viktigt att ta reda på vad som gäller för att kunna göra avdrag för en konstaterad kundförlust i momsdeklarationen.

Enligt Skatteverket är det inte ovanligt att företag minskar den utgående momsen i momsdeklarationen för kundförluster som inte är konstaterade. I de allra flesta fall rör det sig om oavsiktliga fel, men det kan ändå leda till att företaget måste betala skattetillägg på grund av oriktig uppgift.

Om kunden inte betalar för en vara eller tjänst kan det leda till en kundförlust för dig som säljare. För att få minska beloppen för försäljningen och den utgående momsen i momsdeklarationen ska kundförlusten vara konstaterad.

Vanligtvis är den det när du kan visa att kunden saknar ekonomisk möjlighet att betala, eller i undantagsfall att skulden av andra skäl i praktiken är omöjlig att driva in. Den utgående momsen ska i så fall minskas med ett belopp som motsvarar momsen på förlusten.

Du som säljare kan på olika sätt visa att kunden sannolikt inte kommer kunna betala sin skuld. Några vanliga exempel är att:

  • kunden har gått i konkurs och att du som säljare inte kan förvänta dig att få betalt av konkursboet, en så kallad oprioriterad fordran i konkursen.
  • att du som säljare har lämnat över kravet på betalning till Kronofogden och att det står i Kronofogdens utredningsrapport att kunden inte har tillräckligt med tillgångar för att betala hela skulden.

Det är viktigt att du som säljare gör de åtgärder som är nödvändiga för att få betalt och kan visa detta. Det räcker inte att skicka en påminnelse eller ringa kunden och påminna om betalning.

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se