Konsumenter som drabbas av vårdslös finansiell rådgivning har rätt till ersättning. Men har de också rätt till ersättning för utebliven vinst? Två olika skrivningar, en med vardera innebörd, går nu ut på remiss från regeringens utredare Bertil Bengtsson.
Dagens lagtext säger att konsumenter har rätt till ersättning för förmögenhetsskada som uppstått på grund av finansiell rådgivning som antingen varit vårdslös eller medvetet skadlig. Förarbetena till lagen, som använts för att utveckla dagens praxis, lägger till att man inte har rätt till ersättning för utebliven vinst. Det vill ny regeringen förtydliga.
– Det ligger i både företagens och konsumenternas intresse att reglerna på området är tydliga och att skyddet är väl avvägt. Promemorian kommer nu att skickas på remiss och regeringen kommer därefter att överväga vilka åtgärder den ska föreslå, säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund.
Två alternativa förslag till lagtexter har därför arbetats fram. Ett skriver tydligt att det inte ska gå att få ersättning för utebliven vinst, det andra att konsumenten kan ha rätt till även sådan ersättning.
Utredningen föreslår också att konsumenter ska kunna kräva att en vårdslös rådgivare ska ta över ett finansiellt instrument som tappar mycket i värde och ersätta konsumenten för inköpspriset.
Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.
Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se