Fyrbent kärlek – ett måste på Sveland

Annette Henriksson och hunden Kito på Sveland Djurförsäkringar

Att fyrbenta vänner står högt i kurs hos Synakunden Sveland blir tydligt så fort man kliver över tröskeln in till kontoret i Lund. Här möts man av hundar – både levande och porträtterade på väggarna.

– Vi har bara fyra här idag. Men på huvudkontoret i Hässleholm är det alltid ungefär 30–40 hundar dagligen, berättar Anette Henriksson, verkställande direktör på Sveland Djurförsäkringar Ömsesidigt.

Anette Henriksson har själv med sig sin 4-årige Kito till jobbet, en japansk urhund av rasen shiba inu.

– Det är en frisk ras, men han utmanar – det är en hård hund som är ganska reserverad . Det är ingen hund man ska köpa för att den är söt, utan för att lägga energi på och arbeta med så att den ska må bra och blir social så att den fungerar bland främmande människor

Måste man ha hund för att jobba hos er?

– Nej, men all personal som har kundkontakt måste ha erfarenhet av djur. Har man inte det är det svårt att ha förståelse för vad ett djur innebär. Det är viktigt att våra medarbetare förstår hur viktigt ett djur är för våra kunder.

Sveland startades 1911 som en kreatursförening i södra Sverige, av bönder som ville dela risken på sina arbetshästar. I början av 1950-talet livförsäkrades de första hundarna hos Sveland, och i slutet av 1960-talet kom de första veterinärvårdsförsäkringarna för hundar och katter. Idag är ambitionen att hålla försäkringspremier på en rimlig nivå och skapa mervärde för djurägarna, men också att stötta forskning och utveckling som främjar djurs hälsa.

– Det är fortfarande ett ömsesidigt bolag, vi är där för att serva djurägarna, de ska ha tillbaka pengarna men också få ta del av vår kunskap. Vi jobbar mycket med kompetensdelning, både från oss själva och ut, men också från kunder till andra. Vi försöker dela med oss av möjligheterna att reducera skador.

– Vårt samarbete med veterinärerna är en annan viktig del. Vi måste ha en bra dialog och vi arbetar för att hålla nere veterinärkostnaderna – höga veterinärkostnader driver upp försäkringspremierna, så där är det en del av vårt jobb att kunderna har en förståelse för att de inte måste springa till veterinären i tid och otid.

Det är inte alltid djurägaren vet vad som är djurets bästa, och det är lätt hänt att känslor grusar omdömet, framförallt när det gäller att avgöra om ens bästa vän ska få somna in för gott eller inte. Anette Henriksson har själv tvingats ta ett sådant tufft beslut och vet vad det innebär.

– Vi är verkligen på riktigt djurälskande människor, men vi är samtidigt ganska krassa när det gäller djur. Ett gammalt djur är det ens ansvar att ta bort, man får inte hålla ett djur vid liv för sin egen skull. Vi vet ju hur ledsen man blir, vi har förståelsen, men det hjälper inte – det är vårt ansvar att göra vad som är bäst för djuret, förklarar Anette Henriksson.

Idag försäkrar Sveland djur av alla storlekar, framförallt hundar och hästar, och har ungefär 120 000 kunder (och ännu fler djur) vilket innebär en marknadsandel på 20 procent i Skåne, 12 procent sett över hela landet. Agria är den största konkurrenten med sina 60 procent av marknaden, men också de vanliga försäkringsjättarna.

– Vi konkurrerar med några av Sveriges största bolag: Länsförsäkringar, Folksam och If. och vi måste kunna leverera något som är bättre, det är alltid vår utmaning, morgon till kväll. De stora har till exempel råd att köra tv-reklam, de har ju helt andra resurser än vi – och vi tycker inte att våra kunder ska behöva betala sånt. Men vi måste ändå synas, så det är en balansgång.

Samtidigt finns det fördelar med att vara mindre och ha den lokala förankringen med ett engagemang på en mer småskalig nivå.

– Därför gillar vi att arbeta med Syna, som också är en lokal utmanare till jättarna. Verksamheten blir lättrörlig, det är ett roligt segment där vi är så pass stora att vi kan vara professionella men också så små att man faktiskt har beslutet i sina händer och kan leverera till kund. Vi letar lite efter just sådana samarbeten och känner att det passar oss väl.

Synas främsta tjänst för Sveland är en grundläggande men ack så viktig sådan: adressregister.

– Då vet vi att våra utskick kommer till rätt adress. Jag hör aldrig att det inte har fungerat och det är ju ett bra betyg, det är precis så man vill att det ska vara.

Var är Sveland om tio år?

– Om tio år är vi dubbelt så stora som vi är nu. Genom det gnetiga arbete vi håller på med; Vi vet att vi har bra produkt, vi vet att vi har bra priser – nu måste vi bara få folk att förstå det. Utomlands ser man olika typer av nätverk som handlar upp försäkringar gemensamt och jag tror vi kommer att se mer sånt i Sverige i framtiden – att man vill ha ett bolag nära sina kunder som kan anpassa försäkringen till gruppens behov. Sen tror jag vi kommer ha många fler katter, sannolikt fler smådjur, men jag tror att tillväxten kommer att vara mycket på katt, säger Anette Henriksson och berättar att ungefär 80 procent av hundarna i landet är försäkrade, men bara 30 procent av katterna.

– Om du köper en hund eller raskatt eller en häst så har den ett värde vilket gör det naturligt för dig att försäkra den. Men får du en huskatt av grannen ser du kanske inte värdet i en försäkring – men du blir lika kär i din katt som i din hund. Många katter försäkras först efter veterinärbesök.

 

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se