Hampus Bäckrud på Syna är en slipad målgruppsspecialist som gör allt för att rikta sina kunders budskap så träffsäkert som möjligt.
– En mycket viktig del i mitt arbete är uppföljningen – så att vi kan utveckla och vässa nästa utskick ytterligare, säger han.
Att känna sin målgrupp är a och o för ett företag som vill nå ut med sitt budskap. Och att veta exakt vilken den målgruppen är, för att få ett så träffsäkert resultat som möjligt. Men även om man tror sig veta vem man vill nå, är det inte alltid rätt person. Och ibland kan det vara en idé att vidga sina vyer något för att inte missa potentiella affärer.
Syna har all information som behövs för att forma mottagarlistorna med parametrar som ålder, kön, inkomstintervall och befattning för att ditt utskick ska nå så rätt som möjligt – och dessutom erfarenheten för att leda sina kunder rätt.
– I många fall vet våra kunder från början inte vem de ska skicka sina utskick till. Även om de kan sin bransch så har jag ofta värdefulla insikter om hur de ska riktas, säger Hampus Bäckrud.
– Så jag ställer motfrågor och förtydligar hur specifikt vi kan mejsla fram en målgrupp. Ofta leder det till aha-upplevelser för kunderna – även de som initialt är säkra på vilka de vill nå.
Ska utskicket gå med post eller skickas digitalt? Vill ni göra ett brett urval eller ett nischat? Hampus frågor är många och relevanta och varje fråga blir en pusselbit som så småningom ger honom bilden av rätt målgrupp.
– Det gäller att bryta ner i detalj vem kunden vill nå. Vi kan titta på allt från nyckeltal och bokslut – vill de nå ett visst omsättningsintervall, eller en viss bransch eller kanske exkludera en bransch. Räcker det att utskicket landar i receptionen eller ska det hamna på personalchefens eller vd:ns bord? Vet jag allt sånt så har jag möjligheten att utforma urvalet på ett helt annat sätt. Vi kan till och med gå ner på gatunivå om någon vill göra en jättesnäv kampanj i ett visst bostadsområde.
Men hur snävt ska man sikta?
– Många gånger rekommenderar jag hellre ett väldigt riktat utskick, ett par gånger per år, än ett enda större och bredare där risken är att det blir för brett och träffbilden inte lika bra. Men det är viktigt med en balans också – vi vill göra urvalet så nischat som möjligt samtidigt som utfallet ska passa kunden storleksmässigt. Har man bara tio egna säljare så är det bättre att få fram 1 000 potentiella köpare än 10 000 som man inte hinner kontakta inom rimlig tid.
Och vad är bäst – epost eller postutskick?
– Jag brukar börja med att fråga hur man jobbat förut och vilken effekt det fått. Generellt skulle jag säga: börja med postal information och följ med epost eller telefonsamtal. Jag tror att en kombination av de två är bäst, även om det förstås är många variabler som spelar in.
Att engagera sig och ha en tät dialog med Synas kunder är viktigt för Hampus Bäckrud.
– Relationen bygger ju på flera saker – inte bara bra service och snabb leverans. Att följa upp resultatet och stämma av är minst lika viktigt. Finns frågor som de inte benat ut tidigare? Hur blev utfallet? Är ni tillfreds med resultatet? Det är viktigt med en god och pågående dialog under hela året så att vi hela tiden kan arbeta med att förfina adresslistorna och öka träffsäkerheten, förklarar Hampus Bäckrud.
– Min konsultativa del utvecklas i hur kunden utvärderar utfallet av utskicken. Det blir en resa vi gör tillsammans.
I sitt arbete är han även ärlig – att sälja till varje pris är inte intressant, utan snarare att leverera med kvalitet och lotsa kunden till framgång med sina utskick.
– Det har hänt att jag avrått mina kunder från att göra på ett visst sätt, när jag känner att det är risk att det inte blir bra. Jag erkänner hellre att jag inte kan lösa ett önskemål än gör ett halvdant jobb.
Hampus bästa målgrupps-tips
• Utgå från ditt drömscenario. Därifrån kan jag lotsa dig rätt – har jag input att ge så får du den.
• Var specifik med din önskan – vem vill du kontakta, vilken bransch, vilken storlek på företag. Vi kan nå just det företaget/den befattningen, och ju mer skräddarsytt desto bättre.
• Tvätta gamla listor eller ta ut helt nya. Att skicka utskick till personer som slutat eller bytt tjänst ger bara ett oproffsigt intryck och blir kostsamt.
• Är du osäker på vilken målgrupp du vill nå? Gör ett testutskick på en mindre grupp och utvärdera därefter.
• Våga gå från idé till action. En bra start är att ringa mig och diskutera dina tankar. Det hjälper dig att konkretisera din idé och få en bättre uppfattning om vad som är möjligt för just dig.
Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.
Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se