Med Synas API integrerat i MyMoneys eget system skapas enkelt användarvänliga finansieringsprodukter i teknisk framkant.
MyMoney arbetar med finansiering av sällanköpsvaror. I första hand köp av bilar, men också sådant som hör till hus och hem, exempelvis uterum, köp av swimmingpool eller en investering i solceller för att sänka hushållets energikostnader.
– Man kan säga att vi gör det möjligt för människor att dela upp betalningen för livets stora köp över tid på ett sätt som passar den enskilde kunden, säger Max Ruponen som är marknadschef på MyMoney.
– Vår roll är att vara länken mellan olika finansiella aktörer, exempelvis banker och olika finansbolag, och de över 1 500 återförsäljare som vi samarbetar med och som vill kunna erbjuda sina kunder snabba och säkra finansieringslösningar. Till en viss del står vi också själva som kreditgivare.
Förändrade köpvanor ställer nya krav
Under senare år har det skett en stor förändring av hur många konsumenter finansierar många av sina mer kapitalkrävande köp.
– När man förr kanske sparade ihop, låt säga, 100 000 kronor utgår många i dag i stället från hur mycket man är beredd att betala i månaden, exempelvis 3 000 kronor under ett antal månader, och så ser man vad man kan få för den summan, fortsätter Max Ruponen.
För exempelvis en bilfirma är det då viktigt att snabbt kunna ge besked baserat på korrekta fakta. Kunden ska inte behöva, och vill inte, vänta.
Enkelheten i systemet är en klar fördel
Sedan många år har MyMoney och Syna ett nära samarbete. I första hand handlar det om att MyMoney hämtar namn och adressuppgifter på privatpersoner och företag från Synas databaser.
– Att på ett enkelt och säkert sätt kunna hämta felfri data är helt nödvändigt för oss att kunna hålla en hög servicenivå gentemot både kunder och partners, framhåller Max Ruponen.
– Tidigare sköttes det arbetet manuellt, vilket var ineffektivt. Men med Synas API integrerat i vårt eget system kan vi snabbt och enkelt skapa användarvänliga finansieringsprodukter i teknisk framkant som används bland annat för att upprätthålla korrekta register över kunder och samarbetspartners.
Det enda som krävs nu är att återförsäljaren skriver in sin kunds personnummer så sköter systemet om resten samtidigt som en kreditförfrågan skickas till de finansinstitut som vi samarbetar med.
– För vår kund, återförsäljaren, innebär det att man får ett snabbt och korrekt besked att ge sin kund och därmed också en högre konverteringsgrad på varje affärsmöjlighet, framhåller Max Ruponen.
– En annan fördel med Synas API har varit att all integration kunnat skötas in-house av våra egna utvecklare med hjälp av Synas API-dokumentation. Just enkelheten i kombination med snabb och kompetent support är av stort värde. Det sparar både tid och pengar i slutändan, avslutar Max Ruponen.
Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.
Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se