Har du någonsin funderat över att kartlägga dig själv? Nicholas Felton, grafisk designer från New York med ovanligt stark vurm för statistik, har testat. Under tio år, dessutom.
– Jag är som Neo i Matrix, jag ser data överallt. Data är som en mikroskopisk vy av något mycket större.
Nicholas Felton, grafisk designer och konstnär, är på plats i Malmö för att föreläsa på konferensen Nordkredit, som arrangerades av Syna. Han har utvecklat Facebooks tidslinje och hans verk finns representerade i MoMas permanenta utställning. Nicholas Felton själv beskriver sig som en designer, entreprenör och konstnär vars fokus är att översätta vardaglig data till meningsfulla objekt och erfarenheter. Det låter kanske något abstrakt, men det är precis det han gör: konst av data.
Mest känd är han för sina personliga årsrapporter där han på olika sätt – såväl kreativa som imponerande omständliga – samlat in data om sitt vardagliga liv för att därefter koka ner och presentera i visuella grafiska verk: kartor, grafer och statistik med ett långt större personligt innehåll än vi är vana vid att se. Inte mindre än tio sådana årsbokslut har hans enorma datainsamlingar resulterat i, alla tryckta i begränsad upplaga med strykande åtgång.
– Mitt intresse för data bottnar i de historier som kommer fram ur den, och själva visualiseringen, berättar Nicholas Felton.
– Jag gillar framför allt individuell data, vad den kan säga om en person. Det är vad jag lägger störst del av min tid på, verktyg för att förstå en persons digitala fotspår. Många företag vet mer om folk än de själva gör. Jag vill hjälpa människor att förstå vad som är dokumenterat om dem.
Den ambitionen har mynnat ut i två användarvänliga projekt: dels Daytum, en webbaserad tjänst för att snabbt samla in, kategorisera och kommunicera data ur användarens dagliga liv, dels appen Reporter där användaren med appens hjälp dokumenterar, visualiserar och får grepp om data om sitt liv. Här är sekretessen viktig – användaren själv väljer om det som samlats in ska delas med någon utomstående.
I sina personliga årsbokslut har Nicholas Felton mätt alla möjliga mer och mindre intima detaljer om sitt liv. Som var han rest, hur mycket alkohol han druckit, och vilka konversationer han fört under ett år (närmare bestämt 12 000 manuellt loggade sådana kom han upp i.) Under två månader tog han till exempel ett foto var 30:e sekund.
Tröttnar du aldrig på data?
– Nej. Jag blir trött på insamlingen ibland, att försöka registrera alla konversationer var utmattande och gjorde att jag inte hann med sånt som jag ville göra. Det blev lite jobbigt till slut, jag började välja att inte säga tack till någon som höll upp en dörr för att slippa dokumentera konversationen.
Hur presenterar du din konst?
– Alltid i print. Att göra det på papper är väldigt utmanande: det är inte interaktivt utan du måste välja precis vad det är du vill dela, det blir mycket mer fokus. Och på webben är det du gjort borta inom fem år – papper kan hålla i över hundra år vilket jag älskar.
2010 dog Nicholas Feltons pappa. Efter sig lämnade han en mängd personliga ägodelar som alla var ledtrådar till det liv han levt innan han bildade familj.
– Ett 50 år gammalt pass, 30 år av kalendrar, vykort från 1959, 2000 diabilder … Jag insåg att alla de här bitarna tillsammans kunde berätta historien om min pappas liv så efter att ha frågat min syster om lov försökte jag återskapa hans livs historia. Det tog mig sex veckor att gå igenom allt.
– Att fördjupa mig i min pappas liv gjorde det mer intressant – då börjar det handla om historierna som kommer fram ur datan.
Den samlade bilden av pappans resväg genom livet synliggjorde Nicholas Felton i sin Feltron Annual Report 2010. Men alla svar fick han inte:
– Min pappas data väckte en massa obesvarade frågor, som varför var han i Vietnam under kriget när han inte tillhörde det militära? Hans bror som dog innan honom brukade alltid retas med honom och kalla honom spion, men så vitt jag vet var han hissreparatör. Mer än så får jag aldrig veta.
Nicholas Felton, grafisk designer och konstnär, föreläste på konferensen Nordkredit, som arrangerades av Syna i Malmö i början av sommaren.
Läs mer om Nicholas Felton på hemsidan feltron.com.
Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.
Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se