Polisens tips hjälper dig att inte bli lurad

Många företag råkar ut för bedrägerier, ofta genom påstridiga telefonförsäljare som lovar guld och gröna skogar. Här är några av Polisens tips om hur du kan agera när du blir uppringd.

Ett fakturabedrägeri börjar ofta med att du blir uppring av en telefonförsäljare som är tränad att få dig att tacka ja till ett erbjudande som låter generöst. Om det dessutom låter för bra för att vara sant, så är det inte sant.

Ge därför aldrig en eventuell bedragare chansen att hävda att du har ingått ett avtal, gjort en affär. En enkel tumregel för att undvika oönskade överraskningar är därför att raskt avsluta alla samtal med telefonförsäljare du inte känner till eller misstänker är ute för att luras.

Ett annat alternativ är att du begär en skriftlig offert på erbjudandet. Om telefonförsäljaren inte vill gå med på det eller säger att företaget inte har den typen av rutiner, tacka konsekvent nej.

Väljer du att fortsätta samtalet kan du vara uppmärksam på flera saker. Telefonförsäljaren kan inleda med att be dig bekräfta ditt och företagets namn. Ett jakande svar från dig kan enkelt klippas in i en inspelning som svar på en annan fråga. Har du möjlighet kan du själv spela in samtalet på din telefon när en okänd telefonförsäljare kontaktar dig.

Ett knep som en telefonförsäljare kan använda är att hänvisa till en pågående tjänst som exempelvis en annonsering. Försäljaren vill bara att du ska bekräfta att avtalet ska förlängas. Du kan lätt få en uppfattning om att samtalet kommer från företaget som du redan köper en tjänst ifrån. Be därför om försäljarens fullständiga namn, företaget han eller hon representerar samt telefon- och organisationsnummer och be att få återkomma.

Det är också vanligt att företag får en faktura som du uppfattar som vilseledande eller formulerad så att du känner dig tvungen att betala fakturan genom hot om straffavgifter eller indrivning. I så fall ska du alltid polisanmäla fakturabedrägeriet via telefon 114 114 eller genom att besöka en polisstation.

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se