Tips: Bevaka kunder och leverantörer

Få ett mejl om en kund går i konkurs eller får anmärkningar

Många företag har det tufft nu och kunder och leverantörer kan gå i konkurs eller få ekonomiska problem. När du bevakar företag så får du ett mejl så fort något viktigt händer. Det hjälper dig få kontroll över dina kreditrisker.

Exempel på händelser som du får notiser om:

  • Konkurs, likvidation, rekonstruktion, fusion
  • Betalningsanmärkning
  • Namnändring
  • Adressändring
  • Ändringar i styrelsen
  • Förändrad kreditklassning

Agera proaktivt och få bättre beslutsunderlag

Med Synas bevakningstjänst får du kunskap om sådant som kan vara helt avgörande för företagets positiva utveckling. Det innebär att du kan minimera risken för kreditförluster eller att råka i händerna på tvivelaktiga företag.

Men framför allt kan du agera proaktivt. Du får kontroll på vad som händer i de företag som du gör affärer med och som du är beroende av, oavsett om det handlar om kunder, underleverantörer eller återförsäljare.

I bevakningstjänsten ingår bland annat information om kreditvärdighet, finansiell ställning, skulder och betalningsförelägganden. Men också om förändringar i styrelser och andra saker som snabbt kan förändra förutsättningarna för en fortsatt affärsrelation.

Olika exempel på hur du kan organisera dina bevakningar

Det är möjligt att organisera sina bevakningar på många olika sätt beroende på syfte. Nedan listar vi några exempel och tips som vi hoppas kan vara till nytta.

Håll koll på ditt eget företag

Att bevaka sitt eget företag är viktigt. Framförallt för att du direkt får veta om någon försöker sig på en företagskapning genom att olovligt ändra uppgifter. Samtidigt så får du veta när bokslut kommer in eller när andra ändringar du gjort har gått igenom. Dessutom får du koll på vad andra företag, som har er på bevakning, får reda på.

Kunder, leverantörer, samarbetspartners och konkurrenter

Vanligaste bevakningen bland våra användare är befintliga kunder. Det är kanske inte så konstigt eftersom de flesta kreditförlusterna uppstår när gamla trogna kunder plötsligt får problem. Företag eller personer som alltid brukar betala men nu inte har möjlighet.

Ett bra tips är att skapa särskilda bevakningar beroende på vilken relation ett företag har till er. En bevakning för kunder, en annan för leverantörer och varför inte en tredje bevakning för konkurrenter. 

Per avdelning eller person

Olika personer på ert företag är förmodligen intresserade av olika saker. Därför är det möjligt att skapa helt egna bevakningar på användarnivå eller avdelningsnivå. Det gör att en säljavdelning kan ha sin typ av bevakningar och den enskilde säljaren just sina kunder. Medan ekonomiavdelningen har en helt annan struktur med andra typer av larm och företag.

Per region

För företag med kontor på olika orter kan det vara skönt att separera de olika kontorens bevakningar. På det sättet “slipper” kontoret i Umeå få reda på när det händer något i Malmö som egentligen inte direkt påverkar dem. 

En kombination av flera saker

Det är nästan bara fantasin som sätter gränserna för hur ni organiserar era bevakningar. Det går att kombinera alla exemplen ovan och mer därtill. Har ni komplexa eller speciella idéer för hur ni önskar sätta upp just ert företags bevakning så kontakta oss, vi hjälper gärna till!

Bevakning ingår i Synas fastpris

Använder du syna.se och har ett fast pris så ingår det obegränsat antal bevakningar på både privatpersoner och företag.

Det är enkelt att skapa en Bevakning. Samtidigt kan du också välja mer exakta och komplexa bevakningsalternativ med olika mappar för regioner, avdelningar, kunder, leverantörer och personer.

Vill du veta mer?

Ring oss så berättar vi mer om hur du kan använda vår bevakningstjänst för att göra bättre och säkrare affärer.

040-25 85 00

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se